Już od jakiegoś czasu planowaliśmy odwiedzić Akwarium w Gdyni, uchodzące w powszechnej opinii za najlepszy obiekt akwarystyczny w Polsce. Doskonała okazja do odwiedzenia Akwarium Gdyńskiego nadarzyła się w ostatni weekend, 6-7 listopada, kiedy to można było „dotknąć rafy koralowej”. Nie zamierzaliśmy zmarnować takiej okazji i z samego rana, w sobotę 6 listopada, wylądowaliśmy w Gdyni, a głównym celem naszej wyprawy było dokładne zwiedzenie Akwarium.
Wyprawa ta była jednak o tyle szczególna, bowiem Redakcji w zwiedzaniu Akwarium Gdyńskiego towarzyszył Przyjaciel Mrówkojada i wielki miłośnik ogrodów zoologicznych, Pan Marek Nakonieczny, architekt oliwskiego zoo, który był naszym przewodnikiem i współtowarzyszem wycieczki.
W tak doborowym towarzystwie nie mogło zabraknąć także największej gwiazdy, czyli pluszowego mrówkojada Tadeusza, który zwiedza z nami wszystkie ogrody zoologiczne i który do swojego albumu podróżnika dołączył kolejne miejsce – w którym nie był nigdy wcześniej żaden mrówkojad! :).

Mrówkojad i morświn - pamiątkowe zdjęcie Tadeusza przed budynkiem Akwarium Gdyńskiego - pierwsze, ale bynajmniej nie ostatnie!

Akwarium Gdyńskie w 2009 roku odwiedziło 430 tysięcy osób – jest to wynik naprawdę imponujący, zwłaszcza, jeśli porównamy go z wynikami innych placówek zoologicznych. Gdyby uwzględnić wszystkie krajowe ogrody zoologiczne i wszelkiej maści zwierzyńce, gdyńskie Akwarium zajęłoby bardzo wysokie, czwarte miejsce – tuż za zoo w Gdańsku-Oliwie, a minimalnie przed poznańskim Nowym Zoo. Co oczywiste, znaczna większość z tej imponującej liczby zwiedzających dosłownie „najeżdża” Akwarium w sezonie, dlatego też zwlekaliśmy z wyprawą aż do teraz licząc, że nie będzie zbyt wielkich tłumów i uda nam się cokolwiek zobaczyć bez konieczności stania w ogromnych kolejkach i dreptania od akwarium do akwarium w asyście kilkunastu wycieczek…
Jak się później okazało, byliśmy nie tylko my i ryby – przeciwnie, weekend z rafą koralową (i fatalna pogoda!) przyciągnął wielu zwiedzających, jednak nie mieliśmy żadnych problemów ze spokojnym zwiedzeniem całego obiektu.
O ile więc do „otwartego” ogrodu zoologicznego możemy się śmiało wybrać o dowolnej porze roku, takie miejsca jak Akwarium Gdyńskie najlepiej zwiedzać jednak poza sezonem.
No chyba, że jesteśmy z wycieczką szkolną :).

Zacznijmy jednak od początku…

Mrówkojad w Gdyni, czyli ścieżką modernizmu prosto nad morze!

Sobota, 6 listopada, godzina 9.30 – wysiadamy na dworcu kolejowym Gdynia Główna (do niedawna jeszcze G.G. Osobowa), jak niemal zawsze bowiem naszym środkiem transportu jest nasza ukochana kolej :). Ale dzięki temu mamy możliwość powiększyć ogromną już kolekcję polskich dworców kolejowych, a gdyński dworzec to budynek naprawdę bardzo ciekawy:

Budynek dworca PKP Gdynia Główna

Budynek dworca, będący obecnie w trakcie gruntownego remontu, wzniesiono w latach pięćdziesiątych, w sierpniu 2008 roku wpisano do rejestru zabytków, gmach bowiem jest niezwykle interesującym połączeniem socrealizmu i modernizmu, a cały kompleks dworca kryje w sobie wiele interesujących miejsc (mozaiki w holu, schrony przeciwlotnicze w podziemiach). Całość ma swój  niewątpliwy klimat i urok, który doskonale komponuje się z pogodą – jest chłodno, pochmurno i pada…
Co ciekawe, gdy odwrócimy się tyłem do budynku dworca, ujrzymy pierwszy zwiastun celu naszej wyprawy – ogromną reklamę Akwarium umieszczoną na budynku Morskiego Instytutu Rybackiego:

Jesteśmy na dobrej drodze!

Na dworcu czeka już na nas Pan Marek Nakonieczny, wielki miłośnik i propagator idei ogrodów zoologicznych oraz architekt oliwskiego zoo, z którym mieliśmy już przyjemność wspólnie zwiedzać zoo w Oliwie podczas naszej weekendowej wizyty we wrześniu. Gdyńskie Akwarium zwiedził wiele razy, a na architekturze zna się jak mało kto, trudno zatem o lepszego przewodnika na taką wyprawę, tym bardziej, że jak zwykle mamy zamiar trochę pozwiedzać okolicę :).
Ruszamy zatem!

Droga jest prosta a niedługa, a na końcu jest Akwarium. I morze.

Z dworca, mimo deszczu, postanawiamy iść pieszo – trasa jest bardzo ciekawa, a naprawdę nie jest daleko – ok. 1,5 km. Najpierw kilkadziesiąt metrów idziemy ul. Dworcową a potem cały czas prosto ul. 10 Lutego, przez Skwer Kościuszki aż dojdziemy do alei Jana Pawła II (na Molo Południowym), na końcu której znajduje się Akwarium Gdyńskie. Potem to już tylko morze :).
Z perspektywy peronów dworcowych, trasa prezentuje się tak (widok na ul. 10 Lutego, na końcu widać pomniki na Molo Południowym – z lewej Gra Masztów, z prawej pomnik Josepha Conrada):

Gdynia, ul. 10 Lutego, widok z peronów kolejowych, w tle Molo Południowe

Dojazd koleją a następnie piechotą jest tylko jedną z wielu możliwości – szczegóły dotyczące dojazdu różnymi środkami transportu i z różnych stron do Akwarium można znaleźć tutaj.
Nasza trasa wygląda tak:

Droga do Akwarium Gdyńskiego z dworca PKP i wybrane atrakcje na trasie

Droga do Akwarium Gdyńskiego z dworca PKP i wybrane atrakcje na trasie (jak zwykle sugerujemy oglądać na powiększeniu!)

Spacer do Akwarium to prawdziwa uczta dla miłośników architektury – na ul. 1o Lutego, jednej z najstarszych w Gdyni, aż roi się od perełek modernizmu – trzeba tylko chcieć i umieć docenić ten styl.

Gdynia - Dom Rzemiosła

Gmach przy Domu Rzemiosła

Dochodzimy wreszcie do Skweru Kościuszki, skąd widać już bardzo dobrze wszystkie obiekty znajdujące się przy Molo Południowym:

Gdynia - Skwer Kościuszki

Gdynia - Skwer Kościuszki (na pierwszym planie płyta pamiątkowa poświęcona polskim marynarzom)

Mijamy „piękną” turkusową fontannę:

Turkusowa fontanna, w tle - z lewej Hotel Orbis, z prawej ul. 10 Lutego

i wkraczamy na Molo Południowe, przy którym aż roi się od interesujących obiektów. Molo zbudowano w 1934 roku, ma około 630 metrów długości i wraz ze Skwerem Kościuszki i ul. 10 Lutego stanowi wyjątkową oś widokową.

Molo Południowe - widok od strony plaży miejskiej

Z lewej strony nabrzeża znajdują się dwa słynne statki, będące obecnie obiektami muzealnymi: niszczyciel ORP Błyskawica:

ORP Błyskawica

oraz żaglowiec szkoleniowy Dar Młodzieży:

Dar Młodzieży

Za Molem Południowym, patrząc w kierunku północnym, przy Nabrzeżu Prezydenta, znajduje się z kolei najwyższy budynek Gdyni, będący zarazem najwyższym budynkiem w Polsce poza Warszawą (i najwyższym budynkiem mieszkalnym w Polsce w ogóle!) – kompleks dwóch wież o nazwie Sea Towers, mierzący 141,6 m (bez iglicy 125,4 m):

Sea Towers - Gdynia

Wieżowiec o dość oryginalnej architekturze wyjątkowo dobrze komponuje się zwłaszcza z ORP Błyskawica, choć efekt byłby jeszcze lepszy, gdyby niszczyciel zachował swój pierwotny kolor (widoczny jeszcze w kilku miejscach), bo też i do niego dopasowany był kolor Sea Towers, a tak mamy lekki dysonans barw…

ORP Błyskawica i Sea Towers

Sea Towers dobrze komponuje się także z innymi obiektami, np. z interesującym pomnikiem Gdyńskich Rybek:

Gdyńskie Rybki, Sea Towers, plaża i człowiek z komórką...

Wróćmy jednak na Molo Południowe. Mijamy ORP Błyskawica i Dar Pomorza, i inne cumujące przy nabrzeżu statki, aż dochodzimy do dwóch charakterystycznych pomników – Gry Masztów i pomnika Josepha Conrada:

Pomnik Josepha Conrada (z lewej) i Gra Masztów - Molo Południowe, Gdynia

Stąd rozpościera się fantastyczny widok na Zatokę Gdańską, Półwysep Helski, Oksywie i Port Północny w Gdańsku.

Widok na Zatokę Gdańską z Mola Południowego w Gdyni

Nie zapominajmy – jesteśmy nad morzem, a trudno o lepszy kontekst dla obecności takiego miejsca jak Akwarium. Do tej zależności jednak jeszcze wrócimy.
Doszliśmy do krańca Mola, przed sobą mamy już tylko falochron i morze, za nami zaś, z lewej strony znajduje się cel naszej podróży – budynek Akwarium Gdyńskiego.

Akwarium Gdyńskie - widok od zachodu

Akwarium Gdyńskie – widok od zachodu

Jesteśmy na miejscu!

U bram Akwarium Gdyńskiego

Tędy jednak do Akwarium nie wejdziemy, musimy się zatem trochę cofnąć w okolice parkingu.

Molo Południowe w Gdyni

Stąd też rozciąga się najlepsza panorama całego budynku Akwarium Gdyńskiego, choć warto dodać, że samo Akwarium zajmuje tylko prawe skrzydło gmachu – pozostała część budynku to pomieszczenia biurowe Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni (tzw. MIR), do którego należy Akwarium Gdyńskie.

Akwarium Gdyńskie

Na powyższym zdjęciu, z lewej strony, znajduje się charakterystyczny Pomnik Morświna, którego absolutnie nie możemy ominąć :).

Pomnik Morświna przed Akwarium Gdyńskim - i nasz pluszowy mrówkojad Tadzik

Przy pomniku znajduje się wmurowana w ziemię pieczęć z wielce wymownym napisem
My tymczasem wchodzimy wreszcie do Akwarium – jest pochmurny i deszczowy listopadowy dzień, więc przy wejściu nie ma kolejek, które są typowym widokiem podczas sezonu

Wejście główne do Akwarium Gdyńskiego

Zanim wejdziemy, czyli kilka słów na temat Akwarium Gdyńskiego

Akwarium Gdyńskie jest ogrodem zoologicznym (choć nie należącym do EAZA) i muzeum Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni zarazem. Uznawane jest za najważniejszą i najlepszą placówkę akwarystyczną w Polsce, choć my wstrzymamy się jeszcze z ewentualnym potwierdzeniem tej opinii.
Jedno możemy przyznać już teraz – pod kątem merytorycznym strona internetowa Akwarium Gdyńskiego jest jedną z najlepszych wśród tego typu stron w Polsce, dlatego też pozwolimy sobie odesłać wszystkich zainteresowanych wieloma kwestiami dotyczącymi Akwarium właśnie tam – nie ma sensu powtarzać tak dobrze opracowanych już informacji.

Strona główna Akwarium Gdyńskiego

Kilka słów o historii Akwarium Gdyńskiego

Akwarium Gdyńskie w obecnym kształcie działa w Gdyni od 21 czerwca 1971 roku. Przez ponad 30 lat nosiło nazwę „Muzeum Oceanograficzne i Akwarium Morskie Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni”. Ponieważ nazwa była zbyt długa i powoli stawała się nieadekwatna do funkcji, jaką placówka spełniała, decyzją dyrekcji MIR w lipcu 2003 roku zmieniono ją na Akwarium Gdyńskie.
Początki istnienia Akwarium są jednak dużo starsze i sięgają lat dwudziestych XX wieku, kiedy funkcjonowało ono w ramach Morskiego Laboratorium Rybackiego w Helu, powstałego 18 czerwca 1921 roku, przemianowanego w 1932 roku na Stację Morską, przeniesioną do Gdyni na przełomie 1938/1939 do nowo wybudowanego gmachu przy dzisiejszej alei Jana Pawła II 1. W 1949 roku zmieniono nazwę Stacji Morskiej na Morski Instytut Rybacki.
W 1971 roku w ramach obchodów 50-lecia Instytutu nastąpiło otwarcie Muzeum Oceanograficznego i Akwarium Morskiego. W 34 akwariach pokazano zwierzęta i rośliny, zarówno morskie jak i słodkowodne. W części muzealnej wystawiono okazy zbierane przez pracowników Instytutu od 1921 roku oraz podarowane przez kapitanów i marynarzy polskiej floty handlowej i rybackiej.
Od tego czasu Akwarium cały czas się rozwija – zmieniają się ekspozycje, dobudowywane są nowe zbiorniki, udostępniane są kolejne pomieszczenia.
W 2003 roku gruntownie wyremontowano przeszkloną rotundę budynku, zmieniając jednocześnie istniejące tam od początku funkcjonowania Muzeum i Akwarium zbiorniki słodkowodne na akwaria morskie.

Rotunda Akwarium Gdyńskiego - z lewej największy konik morski w Polsce

Rotunda i logo Akwarium

W lipcu 2003 roku równocześnie z uroczystym otwarciem rotundy, zmieniono nazwę na „Akwarium Gdyńskie” oraz zmodyfikowano logo Akwarium.

Logo Akwarium Gdyńskiego na ścianie budynku głównego

Jednocześnie z unowocześnianiem ekspozycji rozwijana jest działalność edukacyjna – powstała nowa Sala Kinowo – Konferencyjna, sale do prowadzenia zajęć laboratoryjnych wyposażone w mikroskopy i sprzęt komputerowy. W 2007 roku oddano do użytku Salę Mokrą – miejsce, gdzie można włożyć ręce do zbiornika i pogłaskać rybę. Sekcja Edukacji wzbogaciła się też o Salę Przedszkolną pełną morskich pluszaków, którą bardzo chętnie odwiedzają najmłodsi uczestnicy zajęć.
Bardzo istotny jest fakt, że modernizacja i rozbudowa Akwarium Gdyńskiego trwa cały czas i ciągle coś się w nim zmienia – a to jak wiemy jest podstawą rozwoju takich placówek.

Więcej na temat historii Akwarium Gdyńskiego możecie poczytać tutaj.

Kolekcja zwierząt

Akwarium Gdyńskie to jedna z największych placówek tego typu w kraju, posiadająca najdłuższe tradycje związane ze zbiorem i ekspozycją wodnej fauny i flory. Dzięki przynależności do struktur Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni będącego najstarszą jednostką zajmującą się badaniami morza w Polsce, Akwarium prezentuje najciekawsze okazy hodowane w sztucznych warunkach.
W Akwarium Gdyńskim, które od 2005 roku posiada status ogrodu zoologicznego, zaprezentowane są cztery główne biotopy występujące na świecie: rafy koralowej, toni oceanicznej, gęstych tropików Amazonii oraz Morza Bałtyckiego. Ich mieszkańców można spotkać na przestrzeni trzech pięter budynku, rozmieszczonych w 68 akwariach ekspozycyjnych. Pojemność zbiorników sięga od 200 do 10.000 litrów.
Wg danych ze strony internetowej Akwarium, kolekcja fauny liczy obecnie około 1500 żywych organizmów z około 250 gatunków, z czego,  wg stanu na 31.12.2009, 195 gatunków zwierząt, w tym ryby, płazy, gady i bezkręgowce.
Dla porównania część akwarystyczną Palmiarni Poznańskiej zamieszkuje 170 gatunków ryb, Akwarium w łódzkiej Manufakturze około 100 gatunków ryb a kolekcja ryb z płockiego zoo liczy 135 gatunków.

Szczegółowy wykaz mieszkańców Akwarium, wraz z ich rozmieszczeniem, można znaleźć tutaj.

Wchodzimy do Akwarium!

Po więcej różnego rodzaju informacji ogólnych dotyczących Akwarium odsyłamy na stronę internetową placówki, gdzie znajdziemy praktycznie wszystkie potrzebne dane.
My tymczasem weszliśmy już do środka – a tam czeka nas spotkanie z panami ochroniarzami i panią w kasie :). Tam też znajdziemy informacje dotyczące godzin otwarcia oraz cennik biletów.

Godziny otwarcia Akwarium Gdyńskiego

Akwarium Gdyńskie czynne jest codziennie przez cały rok, jak zwykle są jednak od tego układu wyjątki, a godziny otwarcia zależą od pory roku.
I tak:

od 1 kwietnia do 31 maja – 09:00 – 19:00 (kasa 09:00 – 18:30)
od 1 czerwca do 31 sierpnia – 09:00 – 20:00 (kasa 09:00 – 19:30)
od 1 września do 30 września – 09:00 – 19:00 (kasa 09:00 – 18:30)
od 1 października do 31 marca – 10:00 – 17:00 (kasa 10:00 – 16:30)
Ponadto Akwarium jest nieczynne w poniedziałki w okresie od 2 listopada do 28 lutego, 1 listopada, 24 – 25 grudnia, 31 grudnia, 1 stycznia oraz w I dzień Wielkanocy i w Boże Ciało.

Cennik biletów
Kasa w Akwarium Gdyńskim - cennik biletów

Bilet normalny kosztuje 16 zł, bilet ulgowy 12 zł. Na pierwszy rzut oka – dużo, nawet bardzo, zwłaszcza, gdy porównamy wysokość opłat z biletami do innych polskich ogrodów zoologicznych. Tyle samo kosztuje bilet normalny do warszawskiego zoo, więcej tylko do wrocławskiego i poznańskiego. Bilet ulgowy jest zaś wyjątkowo drogi – więcej zapłacimy tylko we Wrocławiu.
Przyjrzyjmy się jednak tej opłacie bliżej – w Akwarium nie ma żadnych opłat ukrytych, wszystkie toalety są darmowe (a jest ich w Akwarium dużo i są one dobrej jakości), a za nic płacić nie musimy – choćby wszelkie seanse w Sali Kinowej są zawsze bezpłatne.
Poza tym cennik oferuje szereg zniżek:

Cennik biletów - ulgi

Szczegóły tutaj.
Mimo wszystko trochę dużo, zwłaszcza za bilet ulgowy, ale z drugiej strony Akwarium Krakowskie jest jeszcze droższe (19 zł normalny, 13 zł ulgowy). No i miejsce jest warte swojej ceny, ale… o tym później :).

Wszechobecny w Akwarium Gdyńskim konik morski, będący i w logo, i na ekspozycji, i na ścianie gmachu, widoczny jest także na bilecie, w specyficznej, rysunkowej wersji:

Bilet normalny do Akwarium Gdyńskiego

Bilety kupione – możemy zwiedzać!
Pytamy jeszcze tylko o jakiś przewodnik lub mapkę Akwarium, okazuje się jednak, że niczego takiego nie dostaniemy. Szkoda. Dostępne są tylko niewielkie foldery (także po angielsku) poświęcone specyfice Akwarium i broszurki informacyjne.

Jeden z folderów informacyjnych poświęconych Akwarium Gdyńskiemu

Poza tym ulotki poświęcone różnym kampaniom, w których Akwarium uczestniczy (m.in. 4SEAS) oraz spory folder poświęcony działalności edukacyjnej Akwarium – to akurat rzecz bardzo ciekawa.
Działalność edukacyjno-dydaktyczna, zwłaszcza w kwestii tzw. edukacji morskiej, jest bowiem kluczowym zadaniem i misją Akwarium.
Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć tutaj.

I jeszcze kilka uwag dla zwiedzających zanim zaczniemy zwiedzanie…

Zanim zaczniemy zwiedzanie warto pamiętać o kilku zasadach, których szczegółową listę znajdziemy tutaj, my wspomnimy tylko o najważniejszych:
– na teren Akwarium nie wolno wnosić jedzenia ani napojów (a warto pamiętać, że w budynku nie ma żadnych punktów gastronomicznych!)
– obowiązuje wyznaczona trasa zwiedzania
– w kasie możemy płacić kartą!
– w salach, w których są żywe zwierzęta, nie wolno używać lamp błyskowych
– Akwarium jest świetnie przystosowane do zwiedzania przez osoby niepełnosprawne (więcej na ten temat tutaj).
– Akwarium ma także szereg udogodnień dla zwiedzających z małymi dziećmi (szczegóły tutaj), m.in. przewijak dla dzieci w damskiej toalecie przy sali Amazonia oraz specjalne wózki do przewożenia dzieci po ekspozycjach, które można bezpłatnie wypożyczyć na każdym piętrze – jak dla nas rewelacja!

Konik morski obecny jest dosłownie wszędzie, także i tu!

My tymczasem chcemy zostawić płaszcze w znajdującej się za kasa szatni, okazuje się jednak, że skorzystać z niej mogą tylko turyści zorganizowani. Nasza trójka, choć zorganizowana wyjątkowo, za taką nie zostaje uznana, musimy więc targać wszystko ze sobą.

Rekin nad szatnią

A tuż obok orleń skrzydlak pospolity

Co więcej, sympatyczni panowie ochroniarze informują nas, że tą drogą dalej nie pójdziemy, Akwarium zwiedza się bowiem zgodnie z wytyczoną trasą zwiedzania, a ta… zaczyna się gdzieś indziej. Posłusznie więc wychodzimy z budynku i kierujemy się na taras widokowy, przy którym znajduje się „właściwe wejście”.

Taras widokowy (zamknięty) - po prawej znajduje się wejście do Akwarium

Zaczynamy zwiedzanie – w końcu! Ale o tym napiszemy już jutro…:)

4 comments on “Mrówkojad w Trójmieście – na tropie rafy koralowej w Akwarium Gdyńskim. Relacji część I.

1. No żeby w Gdyni dostrzec piękno trzeba się bardzo wysilić – mi się nie udało 😛

A co do Budynku oceanarium to jeśli wszystkie plany wypalą to akwarium wywali z budynku instytut a dodatkowo dobudują sobie nowe skrzydło od strony morza 🙂

• O planach rozbudowy chcieliśmy napisac w ostatniej części relacji.
      A my bardzo lubimy modernizm, a w Gdyni perełek tego stylu jest akurat bardzo dużo. Poza tym my mamy dość specyficzny gust :).

2. jestem ciekawy dalszej części pomimo że też na żywca było mi dane oglądać to miejsce no i nie wiedziałem że jest tak popularne

• Popularność tego miejsca wynika w dużej mierze z tego, że w sezonie przez Trójmiasto przewijają się setki tysięcy ludzi i Akwarium staje się wtedy jedną z głównych atrakcji (w sumie… jest nią cały czas!). My ubolewamy, że zalew turystyczny w Trójmieście nie odbija się tak na oliwskim zoo…